Een professionele cookie banner biedt kansen

Eerlijkheid en transparantie werkt in je voordeel. Het is de basis voor vertrouwen en dat wil je als ondernemer toch bereiken bij je klanten? Het is prima om gegevens te verzamelen om je diensen en processen te verbeteren maar dat hoeft niet stiekem. Bovendien mag dat ook niet!

Er was nogal wat verontwaardiging toen de nieuwe wetgeving van kracht werd. Waarom richt de overheid zich op het gebruik en niet op het misbruik? Bovendien bleken de regels niet heel duidelijk voor te schrijven wat de juiste manier van toestemming vragen is. Resultaat: een grote variatie aan cookie banners en vage cookie verklaringen.

Sommige websites blokken het gebruik van de site tot dat je akkoord gaat met de cookies. Andere vermelden dat je automatisch akkoord gaat als je op de site blijft. De meeste sites die ik tegen kom hanteren daarin een middenweg: de cookie banner blijft in beeld totdat je ‘OK’ klikt.

Irritant

Voor bezoekers betekent dit dat ze bij iedere eerste bezoek van een website worden lastig gevallen om een knop in te drukken en daar kwamen ze niet voor natuurlijk. Vooral irritant omdat het lijkt op een vraag die mijn moeder vroeger stelde: “Wil jij je rommel even opruimen?”. Als mijn moeder toen een banner op haar voorhoofd had gehad was daar ook maar één knop te zien met ‘OK’.

Een vraag stellen waar je niet zelf het antwoord mag kiezen is vervelend. Wat is het alternatief bij zo’n banner? De site verlaten? Ik zie ook regelmatig cookie banners die dat ronduit toegeven: “Daar heb je weer zo’n vervelende cookie banner… bla, bla, bla. Klik ‘OK’.” Tja, waarom zet je hem dan op je website? Want aan de AVG voldoe je er niet mee. Met de andere oplossingen die ik eerder noemde ook niet trouwens.

Kiezen

Wat dan wel? Aan de cookie banner zitten we vast, je moet toestemming vragen voor de cookies die je gebruikt. Sterker nog: je moet toestemming hebben vóór de cookies geladen worden op je website. Bezoekers weten inmiddels ook wel dat ze toestemming moeten geven. Zorg dat je bezoekers kunnen kiezen dan stel je in ieder geval een echte vraag. Vraag toestemming voor de verschillende soorten cookies: Noodzakelijk (die mag je altijd laden), Voorkeuren, Statistieken en Marketing (als deze van toepassing zijn op je site). Daarmee maak je de banner functioneel, helemaal als ze daar ook informatie over de cookies kunnen raadplegen.

“Dan kiest niemand voor de niet noodzakelijke cookies” zou je denken maar in de praktijk valt dat erg mee. Helemaal als je een extra knop maakt met ‘Alle cookies toestaan’.

Kans

Je ontkomt er niet aan om toestemming te vragen maar door een keuze te bieden en aanvullende informatie te presenteren heeft deze toestemming betekenis. De bezoeker zal verder willen op je website en waarschijnlijk niet veel aandacht aan dit proces besteden. Toch heb je hem niet lastig gevallen met een onzinnige actie. Bovendien is dit een extra kans om een indruk achter te laten.

Met het transparant maken van de cookies en de keuzes daarin laat je zien dat je precies weet wat er op je site gebeurt en dat je daar eerlijk in bent. De boodschap: we zijn professioneel en betrouwbaar bezig. We proberen je zo goed mogelijk te bedienen maar we dringen je niets op. Je krijgt maar één kans voor een eerste indruk! En die indruk zou wel eens het onderscheid kunnen maken tussen jouw onderneming en je concurrenten.

Wet

Als je dan toch aan de wet moet voldoen dan kun je het maar beter in je voordeel gebruiken. Overigens is de beschreven oplossing hierboven een vereiste volgens de AVG. Je moet bezoekers een keuze presenteren vóór de cookies geladen worden. Daarnaast moet die keuze ook gewijzigd of ingetrokken kunnen worden op jouw website. Een verwijzing in je cookie verklaring om dat in de browser instellingen te doen is niet voldoende.

Ook is het noodzakelijk om een cookie verklaring te hebben met daarin een overzicht van alle cookies die op je site actief zijn met: naam, aanbieder, doel, verval termijn en type. Dit overzicht moet up-to-date zijn (externe cookies kunnen ongemerkt gewijzigd worden). Én je moet de verkregen toestemming van je bezoekers bijhouden in een log-bestand.

Twijfel

Misschien twijfel je nu of jouw website voldoet aan de wetgeving. Misschien was die twijfel wel de reden om dit artikel te lezen. Misschien heb je de cookie oplossing voor jouw website overgelaten aan de webbouwer en had je het idee dat het wel goed zat. Besef dan wel dat jij als eigenaar van de website verantwoordelijk bent. Ik zie regelmatig websites van webbouwers die niet voldoen aan de AVG, zelfs van aanbieders van AVG oplossingen!

Wil je zeker weten of je voldoet aan de cookiewetgeving en de AVG dan kun je de vragen in mijn Cookie Check beantwoorden om dat te controleren. Twijfel je nu al dan help ik je graag om jouw website aan alle regels te laten voldoen.

Delen mag!

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on email