F*ck niet met je logo!

Ik hoorde eens een mooi verhaal over een kick-off bijeenkomst van twee grote bedrijven. Na lang praten en onderhandelen was het eindelijk zover dat ze mochten gaan samenwerken. Alle belangrijke managers waren ingevlogen voor deze bijeenkomst en zaten met enthousiasme en ontzag voor de ‘ander’ te luisteren naar verschillende presentaties over de enorme kansen en mogelijkheden die door deze combinatie mogelijk werden. Over hoe deze samenwerken georganiseerd ging worden en wie waar verantwoordelijk voor zou zijn. Er heerste een meer dan positieve sfeer, zoals dat hoort bij een kick-off, iedereen was klaar voor deze start.

En dan nu nog even een woordje van onze VP-Marketing… Een mooie, zakelijk geklede, vrouw verscheen op het podium. Het gigantische scherm achter haar werd wit en er verscheen slechts het logo van haar bedrijf. Ze hield het kort: “Ik heb slechts één boodschap voor jullie” zei ze vriendelijk maar daarna werd haar blik serieus en dreigend. “Don’t f*ck with our logo!”. De zaal reageerde een beetje lacherig dus herhaalde ze haar woorden. Ze gaf voorbeeld na voorbeeld van wat ze daarmee bedoelde en na iedere situatie die ze schetste, herhaalde ze haar boodschap. En zoals dat hoort bij een goede presentatie vatte ze haar verhaal aan het eind nog even samen: “Don’t f*ck with our logo! Maybe it is even better if you don’t touch it at all!”

Icoon

Ik ben het volledig met haar eens. Je logo is niet alleen een (heel belangrijk) item van je merk, de manier waarop je deze toepast en hoe niet is van onderscheidend belang. Nou ben ik geen voorstander van huisstijlen met veel regels en beperkingen. Ik denk trouwens dat de meeste huisstijlen beperkend werken maar daarover een andere keer meer. Ideeën over het gebruik van je logo zijn onmisbaar. Ik heb heel veel huisstijlhandboeken van uiteenlopende organisaties gezien. Vaak zijn deze heel beperkt in het beschrijven van logo gebruik. Meestal gaat het over vorm, tekst en kleur, soms aangevuld met plaatsing in de ruimte, af en toe met richtlijnen over waarop wel en niet, heel zelden met alternatieve opties. Ik ben er nog maar 1 tegen gekomen waarin regels te vinden waren voor het plaatsen van logo’s in het geval van een samenwerkingsverband.

Een logo is een icoon. En dan bedoel ik natuurlijk niet zo’n klein plaatje ter verduidelijking van een functie zoals een mannetje of een vrouwtje op een deur of de plaatjes onderaan mijn website die handig doorlinken naar mijn social media kanalen. Met icoon bedoel ik de op hout geschilderde religieuze afbeeldingen die voorkomen in de orthodoxe- en katholieke-kerk. Deze panelen worden gemaakt met specifieke voorstellingen, volgens specifieke regels en krijgen daardoor betekenis. Deze betekenis speelt een grote rol in de omgang met het werk. En zo zie ik een logo ook.

Beschermen of loslaten?

Een goed logo is de kern van je merk. Het vertegenwoordigd wie je bent als ondernemer of bedrijf. Het staat voor je ‘waarom’ en wat daarbij belangrijk is. In afbeelding, kleur, tekst en vorm leg je dat vast. Maar ook in plaatsing en gebruik. Dan is het pas compleet. Moet je het dan achter glas plaatsen en beschermen? Nee, dat lijkt me niet functioneel. Maar het zonder voorbehoud de wereld in slingeren is ook niet handig, misschien zelfs schadelijk. Tussen beschermen en loslaten is natuurlijk een mooie middenweg te vinden. Met heldere en bruikbare richtlijnen zoals in dit artikel worden beschreven. Maar dan wel geschreven vanuit de waarden die passen bij het merk. En tegenwoordig heb je handige tools met templates die dat heel goed kunnen ondersteunen.

Daarbij hoort ook het besef van de ‘heiligheid’ van een logo. De juiste houding ten opzichte van het logo is van groot belang. Beschouw het als een icoon. Je hoeft het niet in goud op hout te schilderen en er iedere dag een kaarsje bij aan te steken. Maar behandel het met respect en bewaak dit. Ik heb te vaak logo’s als ballen in een boom op kerstkaarten gezien, logo’s met armpjes en beentjes in poppetjes zien veranderen, zelfs een keer een logo als bolletje wol gezien compleet met breinaalden erin. Misschien nog wel het meest respectloze misbruik zijn de vele logo’s die ik heb langs zien komen als PowerPoint bullets!

F*ck niet met je logo!

Delen mag!

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on email